Harmen, karibu sana - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Patricia Moorsel - WaarBenJij.nu Harmen, karibu sana - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Patricia Moorsel - WaarBenJij.nu

Harmen, karibu sana

Door: Harmen

Blijf op de hoogte en volg Patricia

07 Maart 2010 | Kenia, Mombassa

Na mijn eerste paar dagen hier kan ik concluderen dat het goed gaat met Patricia. Althans, als je haar blog-verslaving niet meetelt… Deze gaat zo ver dat ze mij ermee wil besmetten (ik dacht ik dat ik een maand niet hoefde te typen…). Op dit moment schrijf ik daarom onder dwang een blog: Patricia´s leven in Afrika vanuit een ander perspectief.

Ik ben dit stukje begonnen terwijl het buiten regent en onweert. Maart is het regenseizoen voor Kenia, dit zullen we dus vaker meemaken. Maar de regen en wind zijn een welkome verfrissing in dit warme klimaat. Het zwembad is er voor de momenten dat het niet regent. We maken er veel gebruik van. Heerlijk! Ik weet nu zeker dat ik naast mijn villa ook een zwembad wil ;-) (terwijl Patricia hoopte dat ik na dit Afrika-avontuur liever in een lemen hutje zou willen bivakkeren).

Happy Rock
We zijn natuurlijk bij de kinderen van Happy Rock geweest. Ze stelden zich allemaal netjes voor, maar natuurlijk onthield ik geen enkele naam. Aan het einde van de avond wist ik er minstens vijf van de bijna dertig kinderen. Sommigen vroegen veel aandacht. Ze dansen, koprollen en trekken aan je om aandacht te krijgen.

Het was bijzonder om te zien en te beseffen dat dit de plek is waar Patricia 2 maanden heeft geleefd. Het was duidelijk dat ze hier op haar plek was. Voortdurend stak ze de aunti’s een helpende hand toe en praatte ze met de kinderen.

We gingen een film kijken, maar veel kwam er niet van terecht; de kinderen laten liever hun eigen kunstje zien; chaos alom. Vandaag houden we daarom een basketbaltoernooi op het nieuw aangelegde basketbalveld (gesponsord door de familie Van Moorsel). Kijken wat er van terecht komt…

Big, bigger, biggest
We kennen de verhalen over het naroepen van blanke vrouwen. Ook Patricia werd overladen met aandacht van Afrikaanse mannen. Ik kan jullie melden dat men erg onder de indruk van mijn persoon is. Op onze eerste toer naar de stad werden we slechts één keer nageroepen met ‘mzungu’. Patricia was verbaasd en voor mij voelde het alsof ik mijn territorium met succes aan het afbakenen was ;-).

Patricia had het vaak over de ferry. Wat een belevenis! Echt indrukwekkend om te zien hoe horden Afrikaanse mensen hiermee oversteken. Ook de vele vrouwen die met grote zakken rijst of bonen op hun hoofd lopen en met aardappelen beladen wagentjes die worden voortgeduwd door mannen met grote spierballen en bezwete hemden. Dit gaat de hele dag door.

Het ACK Guesthouse, waar we nu verblijven, is echt een paradijs. We worden tijdens het eten daar bediend door ene James. Een excentrieke kerel. Er zijn mensen die beweren dat ik een grote smile heb, maar deze jongen slaat echt alles. Wat vanmorgen voorviel was tekenend. Mijn enthousiaste eetstijl zorgde ervoor dat boven en onder mijn lip wat fruitresten waren achtergebleven. James kwam onze koffie en thee brengen en liep snel weg. Nog voor Patricia de etensresten weg had geveegd kwam James terug met een paar servetjes. Met een enorme grijns wees hij naar zijn lippen.

Rondtrekken
De komende dagen bekijken we Mombasa en omgeving en nemen we afscheid van Happy Rock, Nel en John, en andere locals. Daarna trekken we naar het noorden.

Oh ja, voor wie geïnteresseerd is in het weerzien: dat was – op z’n zachts uitgedrukt – natuurlijk geweldig! Ik moet wel nog wennen aan het feit dat ze af en toe in het Engels tegen me praat. Ze is dus goed ingeburgerd hier.

Andere algemene opmerkelijkheden tijdens de reis. Wees op je hoede (Afrikanen letten goed op je, en dieren willen je nogal eens verassen); zonnebrand factor 50 is ook voor mij geen overbodige luxe (ik heb 30 meegenomen); doe alsof je de weg weet (anders zijn er heel veel behulpzame Afrikanen die je achteraf om een ‘tip, tip, tip’ vragen – voordeel was wel dat ik bij de douane niet in de rij hoefde te staan en een vliegtuig eerder kon nemen).

Ik ben benieuwd wat ik verder van Patricia´s leven hier mee ga maken!

  • 07 Maart 2010 - 12:28

    AM:

    Hey Harmen & Patricia, wat leuk dat Harmen z'n vingers ook nog even over de toetsen laat gaan tussen het zwembad-duiken door! Geniet van jullie rol als toerist en veel sterkte met afscheid nemen... Gelukkig hebben jullie nu elkaar! Enjoy-enjoy!! Groeten vanuit Nederland met koude wind :)

  • 07 Maart 2010 - 12:29

    Eef:

    Hee beiden!

    superfijn dat jullie nu samen Kenia kunnen ontdekken :) Viel spass en wees voorzichtig!!

  • 07 Maart 2010 - 13:35

    Teun:

    Wat kan jij mooi schrijven. ;-)
    Ga zo door. Harmen, als je maar weet! "Een dag niet geschreven is een dag niet geleefd". Ik denk niet dat je er moeite mee hebt Patricia een hele dikke zoen te geven van mij. Het voelt alsof ze, nu jullie samen zijn, een stukje dichter bij huis is. Voor mij voelt het alsof ze nu in veilige handen is.
    Fijne voortzetting van jullie droomreis.

  • 07 Maart 2010 - 14:39

    Jannemiek:

    Wat fijn dat jullie weer bij elkaar zijn!! Geniet van jullie reis. En we zijn benieuwd naar jullie verdere verhalen. Dikke kus van Ronald, Evi, Elias en mij.

  • 07 Maart 2010 - 14:55

    (schoon)mama:

    Wat een mooie blog Harmen, wat leuk om het verhaal van jou kant te (horen)lezen.Heel veel genieten samen en ....blijven schrijven ;-)

  • 07 Maart 2010 - 15:24

    Bob:

    O, dus het is een kwestie van gezag uitstralen en dan roepen ze geen ´mzungu´ meer! Als ik dat had geweten ... :-). Je hebt in drie dagen al een hoop door van de Afrikaanse gang van zaken, merk ik. Gaat dus wel goedkomen de komende weken. Goede reis (je hoeft niet elke dag te bloggen, hoor :-))!

  • 07 Maart 2010 - 16:32

    Gerdien:

    Ha H&P*,

    Wie schrijft, die blijft... Leuk om dit keer van jullie belevenissen te lezen!
    De komende dagen zullen taai zijn voor jou, Pat. Hetgeen waar je twee maanden lief en leed in gelegd en mee gedeeld hebt! Sterkte!!
    Gelukkig kun je uitkijken naar een tijd samen met Harmen. Trek je niet te veel aan van de nieuwsgierige (ook jaloerse?) gezichten van anderen, he?! ("Ik kan jullie melden dat men erg onder de indruk van mijn persoon is." (Enne... bescherm je Harmen voor een overdosis hoge eigen dunk? ;-))

    Tot blogs (al is het natuurlijk ook tof om e.e.a. aan reisbelevenissen op z'n Afrikaans 'vast te leggen' ;-) - hoe dat is, ben ik wel benieuwd naar overigens)!

    Greetings vanuit een enorm zonnig (wel enigszins koud en winderig) A'kerk!

    *Aha, in ene begrijp ik waarom je zo een fan bent van HP;-)


  • 07 Maart 2010 - 21:49

    Alimaa:

    Harmen, leuk geschreven, moest ik zo lachen. Laat die afrikaanse jongens zien dat jij het "biggest" bent. veel plezier!

  • 08 Maart 2010 - 06:16

    Wilco:

    Haha goed bezig harmen! Veel plezier en ik zie jullie wel in Kisumu beir verschijnen!:D

  • 08 Maart 2010 - 08:11

    Sanne:

    Wat leuk dat jullie blijven bloggen. ;-) Leuk om te lezen. :)
    Veel plezier samen daar!

  • 08 Maart 2010 - 08:53

    Jan En Jo:

    Harmen en Patricia,fijn om jullie samen te zien,geniet nog samen van de reis die je maakt.Gr.Jan en Jo.XXX

  • 08 Maart 2010 - 16:31

    Hanneke:

    Geniet van elkaar en van Kenia!

  • 11 Maart 2010 - 15:11

    Peter:

    Hey Harmen,

    Niet te veel luxe he! Ik lees nu al zwembad Je moet wel in de stijl van Patricia blijven.
    Geniet ervan.

  • 13 Maart 2010 - 09:05

    Gerdien:

    Hej, 't is stil met blogs; ik ben benieuwd waar jullie nu uithangen - een zwembad of...? Vast ergens in Kenia : -D

    Groeties, GD

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2010

Oost west thuis best :)

21 Maart 2010

Kenia's veelzijdigheid

13 Maart 2010

Hobbel de bobbel...

13 Maart 2010

Hobbel de bobbel...

07 Maart 2010

Harmen, karibu sana
Patricia

Het is zover! Al jaren droom ik ervan om in Afrika iets voor kinderen te kunnen betekenen, en nu is het zover! Vier januari vetrek ik naar Kenia, waar ik twee maanden als vrijwilliger ga werken in een weeshuis in Mombasa. Voor zover dat mogelijk is ga ik in die tijd alle kinderen screenen en waar nodig leren omgaan met trauma's en wonden uit het verleden. Een fantastische uitdaging, waar ik ongetwijfeld heel veel van ga leren. Zie voor het weeshuis: www.happyrockcenter.com. In maart komt mijn geliefde (en verloofde!) mij opzoeken, waarna we samen drieenhalve week door Kenia gaan reizen. Als de tijd en mogelijkheden er zijn, ga ik jullie via deze site op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Actief sinds 27 Nov. 2009
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 30556

Voorgaande reizen:

04 Januari 2010 - 28 Maart 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: