Hobbel de bobbel... - Reisverslag uit Lamu, Kenia van Patricia Moorsel - WaarBenJij.nu Hobbel de bobbel... - Reisverslag uit Lamu, Kenia van Patricia Moorsel - WaarBenJij.nu

Hobbel de bobbel...

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

13 Maart 2010 | Kenia, Lamu

Daar zitten we dan. In het door Bob aangeraden hotel op Lamu. Dit eiland staat bekend als paradijs volgens de talloze geldlustige gidsen die we vandaag al hebben afgewimpeld. Tussen de vele moslims voelen we ons soms een beetje misplaats – zeker nu de geboortedag van Mohammed wordt gevierd. De vele boerka’s, hoofddoeken en lange jurken maken dat ik me soms behoorlijk naakt voel in mijn zomerse outfit. Maar Lamu is mooi en vele malen vrediger dan het eveneens Islamitische Malindi, waar we vrijdag hebben overnacht. Hier werden we werkelijk overvallen door de ongelooflijk opdringerige inwoners die elkaar weg concurreren in hun pogingen geld aan je te verdienen. Hun agressieve manier van praten – “Where are you going? Where are you going? Where are you going? Let me show you! Where are you going?” – en het feit dat ze alleen Harmen aanspreken en ons amper de tijd geven om te overleggen – “What are you saying? What is wrong?!” – werkt ons behoorlijk op de zenuwen. Het dagje Malindi werd echter helemaal goed gemaakt toen we voor 65 cent uit eten gingen in een typisch lokaal café’tje. Zelfs Harmen vond de chapati met bruine bonen lekker, en de mensen waren gastvrij en vriendelijk.

Na een week Mombasa – waarin Harmen veel mensen heeft leren kennen en we samen veel afscheid hebben genomen – is onze rondreis begonnen. Een voorproefje hadden we al woensdag, toen we een dagje Wasini-eilanden hadden geboekt bij ene ‘captain Joseph’ op Diani Beach. Hier waren we maandag geweest, en we voelden ons er zo verwend dat Harmen de historische uitspraak deed: “Ik ga nooit meer naar Afrika op vakantie. Het enige wat je eraan overhoudt is een schuldgevoel. En herinneringen… En die herinneringen zijn eigenlijk het schuldgevoel…”
Nadat ik Harmen had afgeraden om van alle verkopers met wie hij had gepraat wat kleins te kopen “anders is het zo zielig”, ging ook ik overstag voor een dagje dolfijnen kijken, snorkelen, lunchen op Wasini-eiland, en een rondleiding door de slavengrotten.

Echter, eenmaal woensdag begon de dag al anders dan gepland. Het brood dat als ontbijt moest dienen (we vertrokken al voor het luxe ontbijt van het hotel) was in beslag genomen door een leger mieren, evenals de rol biscuitjes en zak snoep voor onderweg. De droge broodjes die we nog net konden kopen voor we de matatu ingingen, zouden later bij lange na niet genoeg blijken en in de matatu richting verzamelplaats vroegen we ons af of captain Joseph daar daadwerkelijk zou staan. Gelukkig stond hij er en was hij er niet met ons voorschot vandoor gegaan. Maar nog voor ik goed en wel uit de matatu was gestapt, voelde ik zijn arm om mijn blote schouders en duwde hij me richting een geblindeerde auto. Harmen greep meteen in en weigerde de auto in te stappen die ons naar de bus zou brengen. Nog geen twee minuten later kwam de bus aanrijden. Daar maakten we tot onze opluchting kennis met een Italiaans echtpaar, dat zich eveneens afvroeg of we de Wasini-eilanden zouden bereiken, maar ons wel wist te vertellen dat de in hun dure hotel geboekte tripjes door dezelfde organisatie werden georganiseerd. Dat stelde ons gerust.
Enige tijd later zaten we in een schommelend bootje vol blanken. De dolfijnen waren mooi om te zien, en het snorkelen was gaaf. Maar pas om 14.15 uur kwamen we aan op het eiland en tegen die tijd vielen we werkelijk om van de honger. De zeer uitgebreide en goed verzorgde lunch maakte dat gelukkig helemaal goed. Voor het eerst heb ik een krab stukgeslagen met een stok en hem als een gekookt eitje gepeld, en zelfs de inktvis heb ik geproefd. Harmen heeft wat gemist… Na deze heerlijke lunch liepen we door het dorpje, waar kinderen zaten te zingen, schelpen verkochten of andere kunstjes deden om geld te verdienen. Best heel triest, want het was toch echt een tijdstip waarop kinderen op school horen te zitten. We vroegen ons af hoeveel potloden deze kinderen wel niet moesten hebben, die aan toeristen verkocht werden voordat we de boot opgingen. Harmen bedacht dat de vaders elke ochtend de potloden verkopen die de kinderen de vorige middag hebben gekregen. Best een aannemelijke theorie… We realiseerden ons dat het toerisme hier de armoede in stand houdt. Door de goedbedoelende geefgrage toeristen is het voor een gezin veel aantrekkelijker om hun kinderen thuis te houden dan ze naar school te sturen. Over de gevolgen op de lange termijn wordt niet nagedacht. De enigszins ontdane Italiaan wist dat prachtig samen te vatten met de treffende uitspraak: ”And the poor became even more poor…”

Je snapt hoe prettig het is dat Harmen nu hier is en zelf al deze dingen kan ervaren. We hebben veel gepraat, maar natuurlijk ook erg veel genoten van Afrika en van het samenzijn. Het was leuk om samen bij een paar aunti’s langs te gaan, en natuurlijk om Harmen aan Nel en John voor te stellen en andersom. Het basketbal toernooi bij Happy Rock was een succes, en het afscheid moeilijk. Best gek om te beseffen dat deze kinderen mij niet meer zullen (her)kennen, en ik hen waarschijnlijk ook niet, als ik ze ooit nog zie. Maar goed, ik heb mijn ding gedaan, heb er een enorme ervaring bij en hoef nu nooit meer Harmen zo lang te missen. :)

We blijven nog een paar dagen in Lamu, en dan gaan we – hobbel de bobbel – terug naar Mombasa om over te stappen op de bus naar Nairobi. Van daaruit gaan we eerst naar de Masai Mara en daarna naar Kisumu om Wilco op te zoeken. Hebben we meteen een mooi excuus om toch nog een kijkje te nemen bij Lake Victoria.

Ik: “Harmen, wilde jij nog iets zeggen over de busreis?”
Harmen: “Hobbel…de bobbel…en zo voorts...”

(De verhalen over de mannen met geweren, de stops in de middle of nowhere, de uitgestrekte vlakten en de verkopers langs de raampjes van de bus, komen wel als we thuis zijn ;-)).

  • 14 Maart 2010 - 12:25

    Arjan:

    haha, super leuk:p

    Haha, laat Harmen maar lekker eten daar:p, eet hij daar trouwens wel héél zijn bord leeg:)? Of was het nou netjes om iets te laten liggen?
    Succes! En tot over ruim 2 weekjes! Wow, t gaat snel!

  • 14 Maart 2010 - 14:20

    Bob:

    Erg mooi verwoord weer, Patricia, en o zo herkenbaar! Reizen door Afrika roept inderdaad heel veel verschillende gevoelens op. En het brengt Harmen zelfs tot het doen van filosofische uitspraken :-)! Bevalt het hotel in Lamu? Goede reis verder, hoop dat die buschauffeurs jullie op een beetje verantwoorde wijze rondrijden.

  • 15 Maart 2010 - 12:57

    Marieke H.:

    Hee Harmen en Patricia,

    Wat fijn om te lezen dat jullie weer gezellig samen zijn! Kan me voorstellen dat dat wennen is en onwijs leuk! Ik hoor graag jullie verhalen na afloop, aangezien ik over een paar maandjes in hetzelfde schuitje zit (alsin: reizen zonder vriendjelief ;)).
    Komen jullie samen weer terug?

    Geniet ervan! Toen ik zelf in Kenia was heb ik enrom genoten van Lake Victoria. We gingen met zo'n bootje nijlpaarden kijken. Fantastisch! Totdat t ging stormen en wij als gekken terug moesten varen. Ook avontuurlijk ;).

    Geniet ervan, zo samen. En veel plezier bij Wilco.

    Marieke

  • 17 Maart 2010 - 12:36

    Nynke:

    Oh wat heerlijk hee dat jullie er nu lekker samen zijn. Lijkt me een hele gave ervaring en ook tof om dat deels samen mee te maken. Geniet ervan!
    x Nynke

  • 18 Maart 2010 - 17:33

    Gerdien:

    Hoihoi,

    Wat heerlijk om weer ff te weten hoe of wat. Volgens mij is het volop genieten, ook al is het aanzien van de armoede minder. Ik zal het ook denk ik knap lastig vinden; hoe je daar te gedragen?
    Uitziende naar jullie terugkomst!

    Liefs

  • 19 Maart 2010 - 14:04

    Margr.vdijk@planet.n:

    Hoi Patricia, Leuk je verhalen te lezen. Had dit al veel sneller willen doen en nu kom je al weer terug bijna. Fijn dat je het laatste stuk met je vriend doormaakt. Mocht je in Ahero komen, vlak voor Kisumu doedan mijn groeten. In die plaats heb ik 2½ jaar gewoond. er is nog een voedingscentrum. Leuk om te bezoeken. Vraag naar Elisabeth Owiti en doe mijn groeten. Heb je er geen tijd voor ook prima. Kisumu is leuk. Wees voorzichting met de krokodillen en zwemmen voor de Bilharzia. Zat in 1971 al in het water. Goed afscheid en groet Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Lamu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2010

Oost west thuis best :)

21 Maart 2010

Kenia's veelzijdigheid

13 Maart 2010

Hobbel de bobbel...

13 Maart 2010

Hobbel de bobbel...

07 Maart 2010

Harmen, karibu sana
Patricia

Het is zover! Al jaren droom ik ervan om in Afrika iets voor kinderen te kunnen betekenen, en nu is het zover! Vier januari vetrek ik naar Kenia, waar ik twee maanden als vrijwilliger ga werken in een weeshuis in Mombasa. Voor zover dat mogelijk is ga ik in die tijd alle kinderen screenen en waar nodig leren omgaan met trauma's en wonden uit het verleden. Een fantastische uitdaging, waar ik ongetwijfeld heel veel van ga leren. Zie voor het weeshuis: www.happyrockcenter.com. In maart komt mijn geliefde (en verloofde!) mij opzoeken, waarna we samen drieenhalve week door Kenia gaan reizen. Als de tijd en mogelijkheden er zijn, ga ik jullie via deze site op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Actief sinds 27 Nov. 2009
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 30550

Voorgaande reizen:

04 Januari 2010 - 28 Maart 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: